3 UTRADITIONELLE OMRÅDER QLIK SKABER VÆRDI
Langt de fleste BI-plaforme skaber værdi for forretningsdriften.
Når en virksomhed har foretaget en investering i en given BI-platform, løses en stor del af forretningens små udfordringer straks.
De fleste Business Intelligence løsninger vil tilfredsstille den gængse danske virksomheds analyse behov. Dette opnåes oftest ved hjælp af dashboards med de vigtigste KPI'er.
Der er dog nogle elementer som gør, at det kan være lukrativt for en virksomhed, at supplere en allerede eksisterende BI-platform med Capanas Qlik.
Her viser vi 3 utraditionelle områder, hvor Capanas Qlik-BI har skabt værdi.
Salg
Forbind offentlige regnskabsdata med egne salgs-data, etablér kontakt til hidtil usete kunder, eller manøvrér ind i nye salgs-kanaler. Analysér markedsandele i forhold til branche og geografi.
Capana har etableret en adresse- og regnskabsdatabase over alle danske virksomheder, fra henholdsvis virk.dk og bbr.dk. Databasen vedligeholdes jævnligt, således alle data er opdaterede, og troværdige.
Eksempel; En af Capanas kunder, en produktionsvirksomhed der sælger til håndværkere og byggemarkeder, har gennem en kobling af ovennævnte data samt deres egne fået et værktøj der monitorerer markedsandele på geografi, og som identificerer potentielle nye geografiske muligheder, nye kunder og nye salgskanaler.
> Læs her hvilke Qlik Baseret Business Intelligence skaber værdi for NWIDO
Marketing
Gennem sammenkoblinger mellem kunders købemønstre, produkt, og lager data kan virksomheder lave målrettede marketingskampagner og segmentere kunder ud fra relationelle dataanalyser.
Flere af Capanas kunder er mediekunder, og derfor grundlaget for at deres analyser ofte er komplekse, og kræver at BI-platformen kobler data sammen gennem relationer. De benytter Qlik til at lave både målrettede marketingslister og kundesegmenteringer.
Eksempel; En broadcast virksomhed som finder de kunder. Der har en lille TV pakke uden børne kanaler, og også har enkelkøbt børnefilm indenfor de sidste 3 måneder, og aldrig haft den store TV pakke inkl. børnepakker. Dette kan segmenteres på geografi, kunde levetid
Kontakt BI-specialist Anders Frost
anders.frost@capana.dk
Tlf: +45 5151 2271
Human Resources
Det er dyrt for enhver virksomhed at miste gode medarbejdere. Er der en sammenhæng mellem arbejdsløshedsprocenten i lokalområdet – og hvor langt er ens medarbejdere villige til at køre til og fra arbejde, før de skifter arbejde?
Capana Public Data database indeholder samtlige statistikker fra Danmarks Statistik. Dette giver mulighed for forretningsdrivende at forbinde interne data med offentligt tilgængelige statistikker.
Eksempel; Capanas Public Data database, flere relevante statistikker, samt andet et overblik over beskæftigelsen. Ved at koble virksomhedens adresse, og medarbejderens bopæl sammen, viser der sig en klar korrelation mellem beskæftigelsen og antallet af kørte kilometer.
HR-afdelingen får et redskab der gør dem i stand til at reagere proaktivt overfor medarbejdere som ligge inden for ”risiko-zonen” for at skifte job, grundet kørsels-distance.