top of page
business_intelligence_capana.jpg

TJEKLISTE FOR OPTIMAL QLIK-PERFORMANCE:

8 hovedpunkter

Listen her inkluderer de 8 mest gængse årsager til dårlig performance af en Qlik-løsning:

 

1. Dedikeret hardware:

Hvis hardware er spredt ud på virtuelle værter, kan det føre til ustabil performance. I stedet bør hardware være dedikeret til hver vært.

Hav fokus på at sikre, at Qlik-serverne ikke flyttes til langsom hardware, og at de ikke ender med at kæmpe om ressourcer med andre gæster på værten.

2. Vigtigheden af CPU vs RAM:

Hvis du oplever performance-problemer med QV, skyldes det oftere et RAM-problem end begrænset CPU, men hvis brugen af RAM kun ligger på ca. 60%, og der ingen fejl er, skyldes problemet sandsynligvis en for svag CPU.

Tjek, at Hyper-threading og Turbo Boost er aktiveret for at udnytte CPU’en optimalt.

3. SAN, ikke NAS

Det er vores anbefaling, at man ikke anvender en filserver til lagring af Qlik-filer, men hvis man ønsker at anvende en filserver, bør man anvende SAN. NAS understøttes ikke.

 

4. Hvis performance-loggene indikerer RAM-problemer, kan du gøre følgende:

 

> QV kan ikke genbruge gammel cache

Skedulér en servicegenstart hver nat.

 

> Design af en bestemt QV-app får den til at anvende mange ressourcer

Se ind i hver app og inspicér datamodel og diagrammer. Rapporter med mange dimensioner og/eller udtryk bør have opstillet konditioner for beregninger.
Ellers vil en enkelt rapport kunne anvende alle tilgængelige RAM, hvis den åbnes uden tilvalg.

 

> Kør QVS Cleaning

https://help.qlik.com/en-US/qlikview/12.1/Subsystems/Server/Content/QlikView%20Server/QVSRM_Cleaning_Shared_Files.htm

 

5. Indstillinger i QMC

 

Der er vise indstillinger i QMC’en, der kan påvirke Qlik-serverens performance.

 

> Sæt session- og dokumenttimeout på serveren ned.

> Sæt ”working set” til 85-95% for at udnytte RAM optimalt.

 

6. Følg Qliks Best Practice for VM-ware:

https://community.qlik.com/docs/DOC-2362

> NUMA:

Hvis NUMA er aktiveret, kan det medføre performancenedgang. I vise miljøer har dette ingen betydning, men det kan påvirke med op til 10-15%. QV Server Servicen påvirkes mere end publisheren, eftersom denne service i højere grad er afhængig af hurtiglageradgang.

 

> Hvis hyper-threading er aktiveret, vil CPU fordoble den logiske process.

> Hvis Turbo Boost er aktiveret, vil hastigheden stige.

 

7. Anvend hardware godkendt af Qlik

Eksempler på godkendt CPU:

  • Intel® Xeon® Processor E5-2699 v4, 3.60 GHz (ved anvendelse af turbo boost)

  • Intel Xeon E5-2679 v4 @ 2.50GHz

  • Intel Xeon E5-2699 v3 @ 2.30GHz

  • Intel Xeon E5-2690 v4 @ 2.60GHz

  • Intel Xeon E5-2697 v3 @ 2.60GHz

  • 22 cores (44 ved anvendelse af hyper-threading)

 

8. QlikView Server Logs

Fejlfinding og -retning på QlikView Server (QVS) gøres bedst via følgende logs. Vi anbefaler, at du installerer QlikView-applikationen “Governance Dashboard”, som giver dig et klart overblik over loggene.

  • Session Log
    Viser brugersessioner. En session er defineret som én bruger tilkoblet ét dokument. 

     

  • Event Log
    Eventloggen opdateres, hver gang QVS indfører en log entry i Windows eventloggen.

    Ved fejlfinding, fokusér på den første fejlmeddelelse.

     

  • Performance Log
    Viser serverens performance så som anvendt CPU og RAM. Her kan du også se, hvornår serveren genstarter.

     

  • Audit Log
    Slutbruger-audit loggen indeholder information om brugerselektioner, inklusive sheet-aktivering, anvendelse af bookmarks, tilgåelse af rapporter og maksimering af objekter. Det er ikke alle kunder, der har aktiveret Audit Log. Audit Logs kan blive store, fordi de indeholder alle brugerhandlinger i dokumenterne.

Kontakt BI-specialist Anders Frost

anders.frost@capana.dk

Tlf: +45 5151 2271

Anders_frost_02_web.jpg

"Der findes stort set ikke en funktion i Magasin, som ikke er afhængig af vores løsning."

- Peter Fabricius, CEO

bi_retail_magasin.png

Vil du have, at vi kontakter dig eller vil du gerne vide mere om Qlik?

Ønsker du, at vi kontakter dig? Uanset om du har spørgsmål, brug for assistance eller blot ønsker, at vi tager kontakt til dig, er du velkommen til at bruge denne kontaktformular.

"Det er af afgørende betydning at have hurtig adgang til korrekt viden. Det giver Qlik os."

- Thomas Hammelev-Wethje, IT Manager

conaxess_logo_sh.jpg

Vi har også optimeret forretningen for:

bi_medie_berlingske.png
bi_produktion_jeldwen.png
bi_medie_boersen.png
h-lundbeck-a_s.png
bi_retail_magasin.png
sport24_logo_sort.png
broedrende-kier.png
harboes-bryggeri-a_s.png
energi-danmark.png
ds_staal.png
bottom of page