TJEKLISTE FOR OPTIMAL QLIK-PERFORMANCE:
8 hovedpunkter
Listen her inkluderer de 8 mest gængse årsager til dårlig performance af en Qlik-løsning:
1. Dedikeret hardware:
​
Hvis hardware er spredt ud på virtuelle værter, kan det føre til ustabil performance. I stedet bør hardware være dedikeret til hver vært.
​
Hav fokus på at sikre, at Qlik-serverne ikke flyttes til langsom hardware, og at de ikke ender med at kæmpe om ressourcer med andre gæster på værten.
​
2. Vigtigheden af CPU vs RAM:
​
Hvis du oplever performance-problemer med QV, skyldes det oftere et RAM-problem end begrænset CPU, men hvis brugen af RAM kun ligger på ca. 60%, og der ingen fejl er, skyldes problemet sandsynligvis en for svag CPU.
​
Tjek, at Hyper-threading og Turbo Boost er aktiveret for at udnytte CPU’en optimalt.
​
3. SAN, ikke NAS
​
Det er vores anbefaling, at man ikke anvender en filserver til lagring af Qlik-filer, men hvis man ønsker at anvende en filserver, bør man anvende SAN. NAS understøttes ikke.
4. Hvis performance-loggene indikerer RAM-problemer, kan du gøre følgende:
> QV kan ikke genbruge gammel cache
Skedulér en servicegenstart hver nat.
> Design af en bestemt QV-app får den til at anvende mange ressourcer
Se ind i hver app og inspicér datamodel og diagrammer. Rapporter med mange dimensioner og/eller udtryk bør have opstillet konditioner for beregninger.
Ellers vil en enkelt rapport kunne anvende alle tilgængelige RAM, hvis den åbnes uden tilvalg.
> Kør QVS Cleaning
5. Indstillinger i QMC
Der er vise indstillinger i QMC’en, der kan påvirke Qlik-serverens performance.
> Sæt session- og dokumenttimeout på serveren ned.
> Sæt ”working set” til 85-95% for at udnytte RAM optimalt.
6. Følg Qliks Best Practice for VM-ware:
> https://community.qlik.com/docs/DOC-2362
​
> NUMA:
Hvis NUMA er aktiveret, kan det medføre performancenedgang. I vise miljøer har dette ingen betydning, men det kan påvirke med op til 10-15%. QV Server Servicen påvirkes mere end publisheren, eftersom denne service i højere grad er afhængig af hurtiglageradgang.
> Hvis hyper-threading er aktiveret, vil CPU fordoble den logiske process.
> Hvis Turbo Boost er aktiveret, vil hastigheden stige.
7. Anvend hardware godkendt af Qlik
​
Eksempler på godkendt CPU:
-
Intel® Xeon® Processor E5-2699 v4, 3.60 GHz (ved anvendelse af turbo boost)
-
Intel Xeon E5-2679 v4 @ 2.50GHz
-
Intel Xeon E5-2699 v3 @ 2.30GHz
-
Intel Xeon E5-2690 v4 @ 2.60GHz
-
Intel Xeon E5-2697 v3 @ 2.60GHz
-
22 cores (44 ved anvendelse af hyper-threading)
8. QlikView Server Logs
​
Fejlfinding og -retning på QlikView Server (QVS) gøres bedst via følgende logs. Vi anbefaler, at du installerer QlikView-applikationen “Governance Dashboard”, som giver dig et klart overblik over loggene.
​
-
Session Log
Viser brugersessioner. En session er defineret som én bruger tilkoblet ét dokument.
-
Event Log
Eventloggen opdateres, hver gang QVS indfører en log entry i Windows eventloggen.
Ved fejlfinding, fokusér på den første fejlmeddelelse.
-
Performance Log
Viser serverens performance så som anvendt CPU og RAM. Her kan du også se, hvornår serveren genstarter.
-
Audit Log
Slutbruger-audit loggen indeholder information om brugerselektioner, inklusive sheet-aktivering, anvendelse af bookmarks, tilgåelse af rapporter og maksimering af objekter. Det er ikke alle kunder, der har aktiveret Audit Log. Audit Logs kan blive store, fordi de indeholder alle brugerhandlinger i dokumenterne.
Kontakt BI-specialist Anders Frost
​
anders.frost@capana.dk
Tlf: +45 5151 2271
"Der findes stort set ikke en funktion i Magasin, som ikke er afhængig af vores løsning."
​
- Peter Fabricius, CEO
​