Fem konkrete situationer, hvor du ville kunne gøre den afgørende forskel med BI.
Men hvad ville det betyde for din handle- og gennemslagskraft, hvis du også selv kunne finde årsagen til tallene? Og måske endda nå at være den, der kan afsløre tendenser, årsagssammenhænge, optimeringspotentialer og mulige realistiske fremtidsscenarier FØR en større forandring indtræffer?
Det kan du med en BI-løsning, som ikke blot giver dig hurtig adgang – og opdatering – af dine KPI’er, men som også giver dig let, fleksibel og hurtig adgang til at analysere tallene på kryds og tværs og i dybden.

Fem konkrete situationer, hvor BI vil give dig adgang til optimering af jeres forretningsgange – og ikke mindst jeres bundlinje
Hvad, hvis du kunne se hver sælgers Top 10-kunder og Top 10-produkter – og sikre, at hver enkelt sælger havde fuldt overblik over, hvilke kunder der køber hvad, hvor meget omsætning de skaber, hvem der sjældent køber osv. osv.?
Henholdsvis kunder og produkt kan vælges som dimension, og kolonnerne kan sorteres stigende og faldende. Hermed får man svar på eksempelvis:
- Hver er mine største kunder?
- Hvem bidrager mest på min bundlinie?
- Hvem er jeg ved at miste?
- Hvem er mine dårlige kunder?
- Hvilke produkter sælger bedst til mine kunder?
- Hvilket produkt sælger denne sælger flest af?
Det er nærmest uendeligt, hvad man blot ved sortering kan få ud af dette som sælger. Dette er med til at sikre, at alle sælgere kan optimere deres eksisterende salg.
Hvad, hvis du kunne optimere dine sælgeres mersalg gennem vidensbaseret marketing, der målrettes efter, hvilke produkter kunderne allerede har; hvilke produkter kunderne har købt tidligere, og hvilke produkter de aldrig har købt?
Muligheden for at filtrere på kundetyper, produkttyper samt tid giver marketing og salg et ekstremt effektivt redskab til optimering af mersalg.
Hvad, hvis de forskellige afdelinger i virksomheden havde én fælles dialogplatform til håndtering af eksempelvis ordrebehandling, leverance, lager og indkøb – og jeres kunder dermed oplevede en stabil og sikker kundeservice og leverance målrettet deres behov – hver eneste gang?
Med denne funktion har I mulighed for alle tænkelige filtreringer og får dermed adgang til viden og vinkler, som de fleste ERP-systemer ikke kan give samlet. Dette komplette billede af kunder, ordrer, lager og leverance er et fantastisk redskab til forbedring af lager og leverance. Det anvendes af mange af vores kunder som daglig dialogplatform til håndtering af kunder og optimering af lager.
Hvad, hvis du med ét blik fik overblik over, hvilke produkter, kunder etc. som ligger over og under den ønskede dækningsgrad?
Denne viden - og mere til - kan du få med en Qlik-baseret BI-løsning, der bl.a. kan vise dig trends for dækningsgraden på produkter, sælgere og kunder vha. Rullende 12 måneders udvikling de seneste 12 måneder.
Hvad, hvis du kunne tilføje trending information og Rullende 12 måneders udvikling til din profit-and-loss-rapport for både at kunne analysere dit financielle regnskab i forhold til sidste år, og via Rullende 12 identificere, hvad du skal korrigere?
I ét samlet billede får du udgangspunktet for dette og kan let dykke ned i analysedetaljer i forhold til salg, produktion eller administration i andre skærmbilleder.
Vil du vide mere om BI?
Skriv dig op til vores næste gratis seminar "Derfor har du ikke råd til IKKE at have BI."
- Klaus Nissen, IT-chef
