This website uses cookies
We use cookies ....... Vi bruger cookies for at kunne tilbyde den bedste brugeroplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden går vi ud fra, at du accepterer brugen af cookies.
x

Amedia

Amedia fremtidssikrer virksomhedens BI-løsning med opgradering til Qlik Sense

Hos den norske medievirksomhed Amedia er virksomhedens BI-løsning et vigtigt dagligt værktøj for omkring 400 medarbejdere fordelt på virksomhedens 64 aviser i hele Norge. Virksomheden har i adskillige år anvendt en QlikView-løsning fra Capana, men var begyndt at opleve, at teknologien ikke længere løste alle virksomhedens behov optimalt.

Gustaf Eriksson, Head of Business Intelligence i Amedia, forklarer:

”Vi er meget glade for selve Qlik-teknologien, men var nået til et punkt, hvor QlikView-produktet ikke længere i sig selv var den optimale løsning for os. Dels har QlikView-interfacet et lidt gammeldags look og feel, og dels er QlikView ikke platformsuafhængigt – dvs. det er ikke responsivt, så medarbejderne kunne ikke tilgå vores BI-løsning fra fx iPad, smartphone eller andre computere.”

Gustaf Eriksson kontaktede derfor Capana med ønske om at igangsætte en opgradering af Amedias BI-løsning til Qliks nyere produkt, Qlik Sense.

”Ud over det nyere interface og responsive design har Qlik Sense også nogle funktionaliteter og kvaliteter, som giver vores ledelse og medarbejdere endnu bedre viden at arbejde med. Kernen i Qlik Sense er, at teknologien hjælper med at distribuere information ud – ikke bare som tal, men med mulighed for at give hver enkelt bruger mulighed for at dykke ned i tallene bag via en intuitiv, men avanceret data exploration.I tilgift gør Capanas extensions og mashup det til en mere komplet platform, som dækker flere af vores behov,” forklarer Gustaf Eriksson og tilføjer:

”Det betyder, at vores sælgere fx får et skræddersyet sheet ud og kan se, hvor de ligger i forhold til budget – men de kan også gå et lag dybere ned og se, hvilke kunder performer godt, hvor mange møder ender med et salg osv. Og så er det samtidig så brugervenligt, at selv personer uden omfattende IT-kundskaber kan anvende det.”

Gradvis overflytning giver optimal proces

En BI-løsning, der dækker 400 månedlige brugere, 64 aviser og alle afdelinger af virksomheden fra annoncesalg over salg, analytikere og til økonomi og topledelse er i sagens natur en kompliceret opgave at flytte fra en teknologi til en anden. Netop derfor har Amedia valgt at gennemføre flytningen gradvist.

”En af de første ting, vi har flyttet over i Qlik Sense, er vores KPI-rapportering. Qlik Sense giver muligheden for at lave flotte og overskuelige dashboards og rapporter. I og med at vi har 64 aviser, som rapporterer til en regionsdirektør, som igen rapporterer til vores centrale ledelse, er det vigtigt, at vi har mulighed for at kommunikere viden hurtigt og overskueligt. Med Qlik Sense kan vi, via Qlik Npriting, overføre et dashboard til Google Slides, så ledelsen hurtigt kan få overblik over såvel det samlede billede som hver enkelt avis’ performance og bruge det som et solidt grundlag for deres beslutninger,” fortæller Gustaf Eriksson.

Ud over KPI-rapporteringen er også annoncering, online salgsdashboards og beholdningsanalyse på nuværende tidspunkt flyttet over i Qlik Sense.

”I sådan en opgraderingsproces handler det om at starte med de elementer, som giver højest værdi i forhold til det antal medarbejdere, det hjælper. På nuværende tidspunkt har vi ud over KPI-rapporteringen også overflyttet områder som vores annonceflade – Hvor mange penge får vi ud af den trafik, der genereres? – vores online salg – Hvilke artikler bidrager til salg af abonnementer, segmenteret på fx kundernes geografi, alder osv. – og vores beholdningsanalyse, altså hvor gode er vi til at beholde vores kunder?”

Ud over flytningen af eksisterende funktionaliteter fra QlikView til Qlik Sense har det aktuelle samarbejde med Capana også bidraget med nye funktioner baseret på indsigten i Amedias behov.

”Capana har udviklet en integration, hvor vi får vist et billede af et sheet fra Qlik Sense direkte på vores skærmløsning på vores kontorer. Vi kører et slideshow med relevante informationer for den enkelte afdeling, og der kan vi nu vise et up-to-date billede af vores annoncesalg, fx antal møder booket, antal salg lukket, og hvordan afdelingen ligger i forhold til budgettet,” forklarer Gustaf Eriksson.

Hos Amedia er man meget tilfreds med samarbejdet med Capana:

”Kvaliteten af deres konsulenter er høj, og de er nemme at samarbejde med, for der er ’no bullshit’. De har styr på tingene, og så er en af deres absolutte forcer også, at de har taget initiativ til at udvikle deres egne produkter, som i mine øjne løfter Qlik Sense til et komplet BI-værktøj. Deres mashups og extensions gør et rigtig godt produkt endnu bedre,” afslutter han.

Amedia

De 5 vigtigste resultater, Amedia har fået ved brug af Capanas BI-løsning:

  • Et komplet BI-værktøj, der er tilgængelig for alle virksomhedens afdelinger og aviser.
  • Flotte og overskuelige dashboards og rapporter, som giver ledelsen hurtigt, up-to-date overblik over såvel hele koncernen som hver enkelt avis' performance.
  • Skræddersyet information til hver enkelt medarbejder og afdeling.
  • Brugervenlig, effektiv og fremtidssikret BI-platform.
  • Specialudviklet løsning til visning af data på afdelingers skærme.