Denne hjemmeside benytter cookies
Vi bruger cookies for at kunne tilbyde den bedste brugeroplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden går vi ud fra, at du accepterer brugen af cookies.
x

Conaxess Trade Denmark

Capana sætter fart på Conaxess’ Qlik-baserede BI-løsning

For den internationale handelsvirksomhed Conaxess er det alfa og omega for virksomhedens succes, at de har up-to-date adgang til den seneste viden om deres marked og produkter. Virksomheden havde en Qlik-baseret BI-løsning, men løsningen var langsom og upålidelig – indtil Capana blev kontaktet og fik systemet sat på ret køl. 

”Oprindeligt havde vi en specialudviklet, kubebaseret BI-løsning, men havde fået udvalgte dele af den skiftet ud med en Qlik-baseret løsning for tre år siden. Vi havde valgt Qlik, fordi vi havde indtryk af, at det var et stærkt BI-værktøj, men den nye løsning havde ikke løst vores frustrationer. Den var langsom i brug, og den gav os ikke adgang til den viden, vi havde brug for i dagligdagen. Det føltes ofte, som om vi slet ikke talte samme sprog som vores daværende BI-udbyder,” forklarer daværende projektleder, nu IT-chef, hos Conaxess, Thomas Hammelev-Wethje. 

”Før I siger farvel til Qlik, så tal med Anders Frost!”

Stemningen blandt alle virksomhedens BI-brugere var klar: Hvis ikke der kunne rettes op på Qlik-løsningen, måtte man finde et andet system. Thomas Hammelev-Wethje fik Capanas grundlægger Anders Frost anbefalet i sit netværk, og det stod snart klart, at Capana var løsningen på Conaxess’ BI-udfordringer.

”På vores første møde præsenterede Anders Qlik, som han mener, det skal fungere i en virksomhed som vores, og viste konkrete eksempler på, hvad en velfungerende Qlik-løsning ville kunne gøre for os, og det var en regulær øjenåbner. Anders har både en stor Qlik-forståelse men måske endnu vigtigere en stor forretningsforståelse og forståelse for vores virksomheds behov og udfordringer, og det gav helt fra start et rigtig solidt udgangspunkt for vores samarbejde,” fortæller Thomas Hammelev-Wethje.

Capana begyndte at arbejde på Conaxess’ Qlik-løsning i starten af 2017, og snart efter begyndte Qlik-løsningen at give den værdi, Thomas Hammelev-Wethje havde forventet, at den kunne give. 

”Capana har givet os et enormt løft i performance på vores BI-løsning. Den er stabil, pålidelig og hurtig at bruge, og den er fleksibel og nem at tilpasse via parametre og filtre, så hver medarbejder har direkte adgang til den viden, vedkommende har brug for,” siger han og tilføjer:

”Vi har omkring 20 daglige brugere på lederniveau, som får skræddersyede rapporter med et overskueligt snapshot af virkeligheden, hvor udviklingen er holdt op mod vores budget, og løsningen er et vigtigt værktøj i vores økonomistyring. Derudover har vi omkring 40 operationelle medarbejdere, som dagligt får automatiserede rapporter med dagens lagertal, salgstal osv. via Qlik NPrinting, og begge grupper er overordentligt tilfredse. ” 

Skal udrulles på internationalt plan

Thomas Hammelev-Wethjes klare mål er, at BI-løsningen skal være en central del af Conaxess – ikke blot i Danmark men på internationalt plan. 

”Lige nu testkører vi løsningen i Danmark, men intentionen er helt klart, at den senere skal rulles ud i Norden og så i hele Europa. Vores forretningsmodel er baseret på at have den seneste viden om vores marked og produkter, så det er af afgørende betydning, at vi har hurtig adgang til korrekt viden. Vores nye Qlik-løsning vil facilitere, at vi kan få nye opgaver ind, og gør os i stand til at analysere på vores tal og forretninger, så vi bliver endnu bedre til at løse vores opgaver. Samtidig er Qlik et overordentligt omstillingsparat system, som er let at tilpasse, hvis vores krav ændrer sig, og det gør de ofte i en handelsvirksomhed som vores,” siger Thomas Hammelev-Wethje. 

Opfylder behov – og udfordrer status quo

Han fremhæver især den evne, Anders Frost og Capanas andre BI-specialister har til at sætte sig hurtigt og grundigt ind i hver enkelt leder og medarbejders BI-behov – og til at opfylde dem til UG. 

”De er virkeligt dygtige til at sætte sig ind i hver rolles behov, og hvordan Qlik kan løse dem, så vi har en løsning, der leverer den nødvendige viden til fx salg, logistik, key account manager osv. Forretningsindsigt er alfa og omega, når man skal have et system som dette, og det har Anders Frost og Capana til fulde, både teknisk og leverancemæssigt. Vi havde fra start en rigtig god forventningsafstemning og fik udstukket nogle gode parametre for, hvordan samarbejdet skulle forløbe, og det er gået over al forventning,” siger Thomas Hammelev-Wethje.

Men Anders Frost og Capana arbejder ikke kun for at løse virksomhedens behov – de er heller ikke blege for at udfordre ”plejer”, hvis de ved, nogle behov kan løses på andre og bedre måder, end virksomheden hidtil har gjort. 

” Vi havde egentlig en kæphest, der hed, at vi var vante til at lave samme rapport i seks forskellige udgaver til vores ledere, men Anders fik os overbevist om, at det er bedre at lave én kernerapport, som så har skræddersyede bookmarks og filtre til hver leder. Det giver en strømlining af vores arbejde, fordi vi arbejder ud de fra samme tal, så vi har et fælles grundlag at tale ud fra, men hver især ser det fra den vinkel, der er relevant for netop vores ansvarsområde,” fortæller Thomas Hammelev-Wethje og afslutter:

”Anders og Capana er blevet en enormt værdifuld sparringspartner for os omkring udviklingen af Qlik til virksomhed, og vores CFO har endda hyret dem ind til at hjælpe med andre forretningsmæssige opgaver også. Kort sagt: Samarbejdet med Capana er indtil nu absolut en succeshistorie for os.” 

 

Conaxess Trade Denmark

De 5 vigtigste resultater, Conaxess Trade Denmark har fået ved brug af Capanas BI-løsning:

  • Hurtig adgang til up-to-date korrekt viden om marked og produkter
  • Værdifuld forretningsmæssig og BI-mæssig sparring
  • Hurtig og effektiv BI-løsning med høj performance
  • Vigtigt værktøj i virksomhedens økonomistyring
  • Evne til at agere hurtigt i et stadigt skiftende marked